29 Mart 2021 Pazartesi

Kitap Yorumu: Jan Dark (BCP Mart)

 

   Merhabalar, bugün size Blogları Canlandırma Projesi kapsamında bir kitabı tanıtmaya geldim. Bu ayın teması 8 Mart Dünya Kadınlar Gününden ötürü ''kadın''dı. Ben de sizlere bir kadının yazdığı kahramanı da bir kadın olan ''Kutsal Bakire Jan Dark -Yaşamı ve Ölümü-'' adlı kitabı tanıtacağım. Okuyalı aslında epey oldu aslında ama bu ay yeni bir şeyler okuyup izleyemediğimden -maalesef  YİNE hayatımda kötü şeyler oluyor. Tam işler güzelleşmeye başladı derken bu sefer de köpeğim Yumak çalındı :(- ve bu kadını da tanıtmak istediğimden ayrıca da bir filmi olduğundan en doğru seçeneğin bu kitap olduğunu düşündüm. 

   Bu zamana kadar yazılmış bütün BCP yazılarına Okurix'in bloğundan ulaşabileceğinizi de ekleyip yavaştan kitaba geçeyim.


   Margaret Oliphant bir tarih ve roman yazarıymış. Bu kitapta da hem tarihi bir şahsı anlatıyor hem de bunu yaparken roman havasıyla okuyucuya sunuyor. Kitaba konu olan karakter Jan Dark 15. yüzyılda yaşamış bir Fransız kahramanı. Kahraman bir kadın ve ona ihanet eden erkekler..

<<Yiyip içelim; çünkü yarın öleceğiz.>>

    Başa dönmem gerekirse Jan Dark Fransız köylerinden birinde dünyaya gelen çok küçük yaşlarda Tanrı'nın  azizlerinden vahiy almaya başlayan genç bir kız. O dönem Fransa çok kötü bir halde ve kral bir işe yaramıyor. Paris Fransızlar'ın elinde bile değil. Aslında elinde ama içinde yaşayan Fransızlar daha çok İngiliz yanlısı. Yani ilginç bir dönem. Karışık. O zamanlar Fransa'da bir kehanet var. Bir bakirenin gelip Fransa'yı bu halden kurtaracağına dair. Tam da beklenen zamanda tam da beklenen kalıba uygun bu kız da çıkıp geliyor bi' şekilde kralın önüne. Jan Dark'ın hikayesi de böylece yazılmaya başlanıyor. 

<< Fakat sınırsız ve bilinçsiz neşe, kimi zaman kalbin kaygısızlığından değil; tersine ümitsizlikten kaynaklanır.>>

    Jan Dark'ın aldığı vahiyler, gördüğü azizler şöyle bir yana dursun bence okunması gereken hikayelerden biriydi. Beni oldukça etkiledi. Tek bir damla kan dökmeden (kendi kılıcını kullanmıyor) savaşta kazandığı zaferler, sadece Tanrı'nın önünde diz çökmesi sadece ona hesap vermesi, aklına koyduklarından dönmemesi ve doğru bildiği yolda at sürmesi kesinlikle ilham vericiydi. 

<<Kalbi her  zaman merhamet doluydu. Hep meleklerin tarafındaydı; fakat barış meleği değil, savaş meleğinin.>>

    Kitap genel anlamda dönemdeki tarihi olaylardan, insanların yaşamlarından, soyluların yaşamından savaşlardan vb. pek çok görüntüyü gözlerimizin önüne getiriyor. Açıkçası eğer olaylar doğruysa - ki Margaret Oliphant sağlam kaynaklar kullanmış yazarken- (Jan Dark'ın gördüğü azizlerden değil kralın, silah arkadaşlarının ve arkadaşlarının yaptıklarından daha doğrusu yapmadıklarından bahsediyorum) kalbim çok kırıldı. Jan Dark kesinlikle hak etmediği bir şekilde öldü. Ölümü de zaten vahşeti herkes tarafından bilinen Engizisyon Mahkemeleri'nin elinden oldu. 



    Bir de posteri bu olan güzel bir film var. Kitap kadar ayrıntılı ve yoğun değil elbette ama izlemesi keyifli bir filmdi. Sonuyla ilgili hoşlanmadığım şeyler vardı aslında ama filmin kalitesini etkilememişti. Kitapta okuduğumdan biraz farklı olduğu için sevmemiştim.


    Kitabı okuyun ya da okumayın diye bir önerim yok aslında ama denk gelirseniz de bir bakın derim. Açıkçası ben bu kadının hikayesini bildiğim için kendimi iyi hissediyorum. Çünkü kitaptan sonra birkaç defa başka kaynaklarda, romanlarda adının geçtiğini gördüm, biliyor olmak da hoşuma gitti. 

    Bu ayki yazım da buydu. Ruh halim o kadar gel-gitli ki yazı yazamıyorum ama bu yazı dışında hiçbir yazı yazamamanın da hüznünü yaşıyorum. Yine de gitmedim, buraya tutunmaya devam edeceğim o yüzden bu projeye dört elle sarılmış bir vaziyette devam ediyorum. Umarım yazımdan keyif almışsınızdır. Görüşmek üzere. 



35 yorum:

  1. Köpeğin konusunda üzüldüm. En kısa sürede bulursun inşallah. Kitaba daha önce hiç bir yerde rastlamamıştım. :) Kalemine sağlık. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim :(
      Ben de üni 1'de aldığım set sayesinde haberdarım yoksa bakar mıydım bilmem :)

      Sil
  2. Kitabı ilk kez gördüm baya merak ettim emeğine sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlginç de bir hikayesi var Jan Dark'ın, kesinlikle merak uyandırıcı.

      Sil
  3. filmi izledim sevmiştim hatta bikaç kez izledim :) kitabı çok merak ettim ama teşekkürler yaa :) geçmiş olsun yumak için.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. senin izlemene şaşırmam asla, bu kadar şeyi nasıl sığdırıyorsun hayatına hala çok şaşırıyorum :D
      Teşekkür ederim :(

      Sil
  4. hayatın gel gitleri bitmiyor ama kendini iyi hissetmeni ve bloga dönmeni bekliyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bu kadar gel-git midemi bulandırmaya başladı ama :P Yavaş yavaş döneceğim inşallah, teşekkür ederim.

      Sil
  5. Jan Dark benim çok sevdiğim bir karakterdir. Hakkında onlarca hikaye, şiir ve film yapılmış. Bazı hikayelerde tam bir kahraman, epik bir ruh bazılarında akıl hastası bir kul.

    Tanıtım için ellerine sağlık. Umarım köpeğin bulunur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben sadece bu ikisinden haberdarım ama karşıma çıkara mutlaka bakacağım çok hoşuma gitti :D

      Teşekkür ederim.

      Sil
  6. Yumak'ın umarım bulursun en kısa sürede :( Çalmak ne demek... Hayat bazen zor olabiliyor ama yine de bu ay da yazı yazdığın için teşekkürler. Güzel bir öneriydi. İki Şehrin Hikâyesi'ni yeni okumuştum, Fransız Devrimi'ni anlatıyordu. Onun için bu konular artık ilginç geliyor bana. Karşıma çıktığında okuyacağım bir kitap olacak :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım :( teşekkür ederim iyi dileklerin için.

      İki Şehrin Hikayesi de okunası bir kitap, ben de ona bakayım karşıma çıktığında.

      Sil
  7. Umarım Yumak en kısa zamanda bulunur çok üzüldüm :(
    Yazı içinde emeğine sağlık bu aralar pek kitap okuyamıyorum ama filme bir bakacağım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim :(
      Film de güzeldi, keyifli seyirler.

      Sil
  8. Yumak'a çok üzüldüm, umarım bulabilirsin :(

    Kitap ve film yorumları için teşekkürler. İkisine de bakacağım ^^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim :(

      Rica ederim, keyifli okumalar ve seyirler o zamann

      Sil
  9. Umarım köpeğinizi en kısa zaman da bulursunuz. Tanıtımlarınız için teşekkürler

    YanıtlaSil
  10. Enee, bu ayki okumalarımda, Tarihi Değiştiren Kadınlar yer alıyordu. Jan Dark o kitapta da anlatılıyor ve Messenger filmine konu olduğundan bahsediliyordu. Filmi listeme de almıştım. Güzel tesadüf oldu. Eline sağlık. ^^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet gördüm yazında :D Güzel bir filmdi izle bence dee

      Sil
  11. Kitabı okuyamam belki ama film ilgimi çekti. Az çok kahramanımız hakkında bir kaç şey öğrenirim. Emeğine sağlık^^

    YanıtlaSil
  12. Sakın vazgeçme insan bıraktığı yerden toparlanırken daha çok zorlanıyor eğer şimdi mücadele edersen yarın daha iyi hissedeceksin inan bana:) Yorum için de teşekkürler beni meraklandırdı:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Vazgeçmiyorum ama tam kalktım derken tekrar düşmek e yormuyor değil.. Bu güzel yorumun için ben teşekkür ederim^

      Sil
  13. Köpeğine çok üzüldüm, umarım en kısa zamanda bulursun köpeğini. Filmde bayağı güzele benziyor aklıma yazdım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bulundu çok şükür, teşekkür ederim. Keyifli seyirler dilerim o zamann

      Sil
  14. Yumak'a çok üzüldüm, umarım en kısa zamanda bulabilirsin.

    Kitap ilgimi çekmiyor ama filmini izleyeceğim. Hatta aynı isimde çok eski bir film de var. Sanırım önce onu izlerim. Eğer görmediysen araştırabilirsin. Belki senin de ilgini çeker.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bulundu, teşekkür ederimm.

      Aaaa dikkatimden kaçmış sanırım. Müsait bir zamanımda bakayım. Teşekkür ederimm.

      Sil
  15. Yumak'ın bulunmasına sevindim, ilk olarak onla başlamak istedim. :)
    Kitabı ilk kez görüyorum. Etkileyici bir hikayeye benziyor. Alır mıyım emin değilim ama denk gelirsem şans verebilirim. Emeğine sağlık. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim.
      Evet bence de etkileyici bir hikaye, tekrar teşekkür ederim

      Sil
  16. Bu şekilde hak edilmeyen ölümler beni de üzüyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef zamanında böyle haksızlıklar çok yapılmış.

      Sil
  17. Yumak için geçmiş olsun sanırım tekrar bulundu değil mi insanlar böyle bir şeyi nasıl yapar aklım almıyor.. JanDark hakkında bir şeyler biliyorum çok fazla filmde ve kitapta hatta bazı animelerde bahsi geçiyor ama hiç kitabını okumadım filmini de izlemedim, okuyayım ben de :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet bulundu, teşekkür ederimm. Maalesef kötü, sadece kendi çıkarlarını düşünen insanlar var bu dünyada :( Aaa hangi animelermiş bunlar merak ettimmm

      Sil

içinden geçirdiklerini dışa vurmaya ne dersin?